Tour de Freestate UCI 2.1

2012-05-27

För första gången någonsin arrangerades en UCI etapptävling för damer i Sydafrika! Det är kul att se att sporten går framåt och utvecklas här nere. Självklart ville jag köra den här tävlingen och jag kunde göra det som gäståkare i ”Team Bike-Aid” från Tyskland. I mitt lag körde även en tjej från Stellenbosch som jag hjälper med träning, det var hennes första större tävling så det var spännande att ha henne med så hon fick se och lära.

Vi flög från Kapstaden till Bloemfontein där vi fick en hyrbil och körde 150km på en rak väg till Willem Pretorious nature reserv, kändes som vi var i mitten av ingenstans. Där träffade vi laget och de andra som var där. Emma Johansson och Sara Mustonen var där med Hi tec, kul att träffa lite andra svenskar!

Etapp 1 Virginia till Brandfort 75km

Första etappen hade blivit förkortad från 112km till 75km pga vägarbeten. Nu blev det tyvärr en ganska tråkig tävling då vi körde på en rak väg hela vägen från att dom släppt oss efter den neutrala starten. Det var lite oroligt i klungan och det blev en hel del krascher och mycket punkteringar, vägen var ganska dålig och det var en stark sidvind och helt platt, vilket orsakade krascherna. Tyvärr gick Annemie i backen i den första stora kraschen och jag är imponerad av henne att hon gick i mål! Jag körde inte alls bra, för tunga växlar, för mycket i vinden och åt för lite. Att vi var på ca 1350 möh hjälpte inte heller, så när vi hade 15km kvar och det blev några hårda attacker tappade jag och kom i mål i en mindre klunga några minuter efter vinnaren. Emma var 2a!

Etapp 2 Jagersfontein till Bloemfontein 106km

På väg till starten körde vi banan baklänges, det var ännu värre idag, över 100km helt rakt!!! Vi hade EN kurva ca 2km från målet, det var allt! Det var dessutom en motvind rakt framifrån, vilket gjorde tävlingen ganska långsam. Först hade vi en krasch redan i neutrala zonen och senare var det en stor krasch ca 20km in i tävlingen… Jag körde mycket bättre idag och gjorde inte om mina misstag från dagen innan. Efter ca 50km blev det en del attacker och vi blev en utbrytargrupp på ca 15 tjejer, det kändes bra att jag kunde sitta med där. Det var tyvärr två klungor bakom som kom ikapp och när vi närmade oss målet var vi 46 tjejer samlade. Det var en snabb utförslöpa precis innan mål och det blev en snabb spurt och lite galet. Jag kom i mål som nr 22.

Vilodag

Vi hade en vilodag då vi skulle förflytta oss till Golden Gate national park där de två kommande back-etapperna skulle vara. Det kändes lite konstigt att ha en vilodag efter bara 2 dagar. Vi stannade på en lejonpark på vägen så att de internationella åkarna fick känna av att de var i Afrika:-) Det var otroligt vackert vid Golden Gate, ett helt annat landskap mot där vi varit innan, och övrigt jag sett i Sydafrika. Vi bodde på ca 1800möh så det blev lite jobbigare att andas!

Etapp 3 Clarens till Clarens 121km

Jag var ganska nervös inför dagens etapp, backar och höghöjd!! Det var ännu en dag med motvind och långa raka vägar, fast idag körde vi ialla fall en runda:-) Det blev en ganska lugn tävling då ingen var intresserad av att gå i utbrytning, så klungan var samlad till 94km när vi kom till några långa och backar och det blev attacker och klunga splittrades i små grupper. Jag satt med i första gruppen ett tag fast tappade när jag knappt fick luft och jag såg nästa backe framför mig… Jag var ensam ett tag och efter en stund kom några tjejer i kapp och vi bildade andra klungan. Vi kom i mål ca 1,5 minut efter Emma som vann och det blev en 23 plats för mig. Var ändå ganska nöjd med dagen.

Etapp 4, Kastell till Clarens 75km

Sista dagen var bergsetappen och jag tror det var det brantaste jag någonsin gjort! Det blev mycket attacker redan från starten, inte så väntat eftersom det ändå skulle bli så hårt att folk skulle tappa nu och då. Vi svängde in i Golden Gate nature reserve och det var väldigt vackert, även om backarna gjorde att jag inte kunde uppskatta det så mycket. Jag hängde med klungan ca 45km in i tävlingen tills vi kom till den långa backen på 5km som började riktigt brant. Sedan var den en kamp för överlevnad. När vi svängde upp på en liten smal väg som gick rakt upp var jag glad att jag hade lånat en 28 kassett inför etappen. När vi kom upp på toppen av den brantaste delen var det bara för att se att backen fortsatte någon kilometer upp! Och det till 2100 meteröver havet, jag kan säga att det var riktigt svårt att andas.

Helt slut kom jag i mål på en 29e plats och slutade även 28 totalt.

Grattis till Emma som vann totalt efter tre andra platser och en etappseger.

Det var kul att köra en UCI tävling igen! Nu blir det lite vila hemma i Stellenbosch och den 7e Juni bär det av hem till Falun:-)

Team Bike-Aid: Ariane, Jennie, Annemie, Janina, Desiree, Christine

...och med poliserna som gav oss skjuts till starten dag 1:-)

Vår stuga första natten i Willem Pretorius nature reserv.

Utsikten från stugan

Vi blev glatt mottagna efter målgång:-)

Färgglatt längs banan!!

Annemie och jag innan start dag 2

Sign on

Klungan

Målgång på etapp 3

Uppvärmning med Karien inför etapp 4, ser nervös ut...:-)

Klungan kör igenom Golden Gate nature reserv

Kämpar uppför den brantaste backen....

....nästan uppe!

De vackra bergen i Golden Gate

Grattis Emma som vann totalt!

Vilodag, cyklade i Golden Gate - fantastisk solnedgång!

De söta lejon ungarna som lekte med hundarna...

Tigern fick också vara med!

Lejon honorna verkade lata!

Lejonkungen!

Den vita tigern.

En babian som just stulit en banan ur en buss!!