Första segern i Långa Lugnet

2016-05-29

Efter Sani2C var jag hemma i några dagar och packade upp och packade igen, det var dags att åka hem till Sverige för den Svenska säsongen. Först var jag förkyld i några dagar, som vanligt skulle jag vilja säga efter alla resor. Sedan visade sig den Svenska sommaren från sin allra bästa sida, eller inte... och det var regn och ca 5-10 graders värme i flera dagar. Det var bara att klä på sig alla regnkläder och ut och köra i leran. Banan för Långa Lugnet ändrades några gånger pga allt vatten.

På tävlingsdagen var det 9 grader och duggregn när jag skulle cykla hemifrån för att värma upp till Lugnet, nu var jag ju van att klä på mig alla regnkläder så det var bara att kliva ut. Det kändes kallt att ta av sig till kortbyxor i det vädret! Som tur var så var det uppehåll när vi tjejer startade kl 10. Det var första gången jag körde en tävling i Sverige med separat damstart och vilken skillnad det var! Det blir en helt annan tävling när vi får tävla med och mot varandra istället för med killarna där vi bara försvinner. Redan i startbacken blev vi en grupp på 5 tjejer som kom loss och vi följdes åt på de inledande öppna grusvägarna. Någonstans runt mitten av första loopen tappade vi en tjej och snart en till och det skulle stå mellan mig, Ida Jansson och Isabelle Söderberg. Jag visste att jag var tvungen att gå först in i den nya Flow-stigen på Lugnet för att ha chans på spurtpriset vilket var vid varvningen efter första loopen. Jag gick fram och drog långt innan men visste at det var svårt att komma om så jag var nöjd med att dra. Min plan fungerade bra och jag kunde ta hem spurtpriset. Ut på andra loopen var vi alla 3 fram lite då och då och drog, plötsligt när vi gick in i en brant backe försvann Isabelle, jag blev lite förvånad över det och samtidigt var Ida grymt stark och jag fick bita i för att hänga med. I ett gyttjehål kom hon av cykeln och jag lyckades hålla mig på och kunde köra om, jag fick en lucka men visste att hon skulle köra ikapp så jag stressade inte för mycket. Vi gick tillsammans ut på 3e loopen och jag hade en liten svacka ett tag där jag fick bita i ordentligt för att sitta med. I ett annat gyttjehål kom vi båda av cykeln och Ida kom iväg snabbare än mig så hon fick en lucka och jag fick jaga, jag kom ikapp och hittade ny energi mot slutet av tävlingen. Jag kände att jag hade ett övertag på det tekniska och speciellt utför så jag bestämde mig för att gå först in på den sista handgrävda stigen från toppen av backen, efter det var det i stort sett bara nedför till mål och en del stig vilken var svår att köra om på. Jag höll mig till min plan och fick snabbt en lucka utför. Det var bara att köra allt jag hade och det var skönt att komma mot målet utan att behöva spurta och hinna fira segern innan linjen!

Det här var första gången jag vann Långa Lugnet och eftersom det är en hemmatävling så kändes det extra skönt! Också kul att ge min Svenska sponsor ÅBRO en seger i första tävlingen för säsongen! Ett stort ”bra kört” till snart 18 åriga Ida som körde så starkt, verkligen imponerande!!

En kall damstart!

Startbacken

Ute på Loop 1

På väg nerför Flowstigen på loop 1

Några meter före spurtpriset

Målgången

Efter mål med starka Ida

Prispallen när vi är lite renare! :-)