Start på 2014

2014-01-24

Nu var det väldigt länge sedan den kom en uppdatering här, det har varit fullt upp! Gott nytt år på er alla som läser min sida!

Det blev mycket träning över jul och nyår då grunden lades inför Epic, tyvärr blev det en ändring i laguppställningen och jag ska inte köra med den tjejen jag hade hoppats och trott på, men det ska ändå bli kul att köra tävlingen igen.

För 2 veckor sedan var det dags för tävlingspremiär för året, det var Totalsports challange, lag och multisport tävling där vi kör varsin av 7 grenar, jag stod som vanligt för landsvägscyklingen. Jag går ut som 3e person och det brukar vara lite utspritt fast varje år har jag efter ett tag hamnat med andra cyklister och det är tillåtet att ligga på rulle. Men i år var första gången som jag körde de 45km tempo helt ensam utan att se någon annan! Det var tungt i motvinden! Vi hade ett starkt mixat lag och jag gick ut som första mixade och andra lag totalt, endast ett starkt herrlag före, jag växlade över till nästa i samma position och laget höll det hela vägen till mål! Det var andra året på raken som jag körde för Team Kelford och vann mixade klassen.

Växlar över till min löpare, Camilla väntar på sin cyklist i bakgrunden:-)

Förra helgen var det dags för den första MTB tävlingen för året. Jag hade mycket strul med cykeln dagarna innan och fick den till slut med nytt vevparti med en längd jag aldrig tidigare hade provat, en ny framgaffel och en helt ny set up som gjorde att jag satt mycket lägre. Jag cyklade direkt från cykelaffären ut på en testrunda på fredag morgon innan vi packade in allt i bilen och körde till Oudtshoorn för att dagen efter köra Attakwas.

Jag hade en bra start på den 121km långa tävlingen med 3000 meters klättring. Fast tyvärr var det en röst i mitt huvud som sa att jag skulle ta det lugnt i början för det var en lång tävling och de tunga backarna kommer på slutet. Jag tog det lite för lugnt och kom aldrig riktigt in i tävlingstänket och när jag kom till de långa backarna kändes det riktigt bra i benen men då var det för sent. Jag hade aldrig kört den här tävlingen tidigare eftersom jag förra året punkterade redan efter 14km och på grund av det var min tävling slut efter 86km!

Det blev en besviken 5e plats och lite för långt efter Ariane som vann.

Det var ialla fall kul att köra första MTB tävlingen i nya kläderna och kul att för första gången ha lagkompisar i samma tävling!