Grape Escape, 3dagars tävling + MTB Argus

2013-03-03

För första gången körde jag en MTB tävling i Sydfrika för andra gången:-). Förra året var det här min första etapptävling och det som fick mig att tycka om MTB, en riktigt fin tävling med roliga banor. I år var formatet omgjort till en solotävling istället för lagtävling som det var i fjol. Vi hade fått support från Sverige också, mamma och pappa landade i Sydafrika dagen innan starten!

Etapp 1, Riebeek Kasteel – Wellington 78km 1500 meters klättring

Det blev en snabb start på ganska platta grusvägar, det var en del internationella proffs i herrklassen som drog upp tempot ordentligt. Jag tappade klungan och endast Cathrine Williamsson satt kvar i klugan då. Jag hamnade i en mindre klunga med lite killar och Ariane, Candice och Cherise var också där. Vi såg Cathrins klunga hela tiden men kom aldrig närmare. När vi kom till de riktigt branta backarna tappade jag Candice och Ariane och hamnade för mig själv ett tag, hade ingen bra dag och flög över styret i en brant utförsbacke också. Körde på och efter ett tag kom jag ikapp Candice som hade punkterat. Vi körde tillsammans ett tag tills hon kom loss på de sista stigarna utför. Jag kom i mål som 4a, ca 7 minuter efter Ariane som vann och 40 sekunder efter Candice.

Etapp 2, Wellington – Wellington 60km 1550 meters klättring

Idag var det stigarnas dag! Ca 35km av 60 var på tekniska stigar, det var riktigt skoj! Fast tyvärr var det lite för mycket långa backar för att falla mig i smaken. Jag tappade de 3 första tjejerna redan efter någon kilometer då jag hamnade bakom en krash i klungan, så var aldrig riktigt med i matchen. Jag hade lite av ett dilemma när jag hamnde bakom killarna jag körde med på stigarna där jag kunde hämtat in tid och sen orkade jag inte köra om dem i backarna där det fanns möjlighet… Tappade lite motivation och då sänktes farten, till slut kom Hanlie ifatt mig nära toppen av sista berget. Vi körde tillsammans utför på stigar och sen de sista 10 kilometrarna till målet. Jag kom in på en 4e plats igen, ca 14 minuter efter Ariane som hade vunnit i en spurt mot Candice.

Före start dag 2.

Nashua Advantage, en smal bro som var en utmaning, efter målgång på etapp 3 fick vi en vinflaska med denna etikett.

Kämpar uppför Bainskloof

Grusvägen vi körde uppför Bainskloof, här ser vi halvvägs....

Etapp 3, Wellington – Boschendal 70km, 1550 meters klättring

Idag kände jag mig helt plötsligt mycket bättre än de andra dagarna! Jag hamnade lite efter de andra 3 i starten men kom ganska snart ikapp och när vi redan efter ca 10 kilometer började dagens längsta klättring var jag med och ledde oss tjejer uppför backen. Vi hade skoj på vägen nerför berget på riktigt fina stigar!! Det var kul att köra tillsammans alla 4 så pass länge, efter ca 24km kom först Candice loss (hon är bra tekniskt och inte för inte som hon körde OS för Sydafrika), sen Ariane och till slut tappade jag även Cathrine. Jag kunde trycka på på ett annat sätt än de andra dagarna så det kändes bra! Tyvärr hade jag lite otur då jag först blev jagad av en ilsken hund, fick lite lätt panik och tappade koncentrationen och missade en skylt där vi skulle svänga. När jag kom till slutet av grusvägen och inte såg några skyltar eller personer förstod jag att jag var fel, bara att vända och hitta vart jag kört fel. Tappade nog 3-4 minuter minst på det. Ariane hade punkterat så jag var på 3e plats och kämpade för att behålla den. Jag lyckades med det och senare visade det sig att Ariane hade bytt cykel med någon för att kunna fortsätta och blev förstås diskad för det. Vilket betydde att jag blev 3a sammanlagt. En pallplats var ju inte helt fel:-)

Målgång efter etapp 3

Prispallen efter Grape Escape

Dag 4, MTB Argus vid Boschendal

Dagen efter etapptävlingen var det bara att kliva upp kl 4 igen och iväg till nästa tävling! Det var dags för MTB Argus. Kändes kanske lite som att vara efter på startlinjen när det dök upp 2 bra tjejer som inte hade kört etapptävlingen, skulle bli svårt emot dem. De två (Mariska och Theresa) blev också mycket riktigt 1a och 2a. Det var en tuff bana med mycket branta uppförsbackar och steniga utförsbackar. Jag hängde med förvånansvärt bra i början och satt på Cathrines hjul i ca 20km och såg henne tills 32 kilometer. Hon blev 3a och jag 4a. Det blev över 30 grader varmt och de sista 10 kilometrarna var väldigt tuffa, det var riktigt tekniskt både uppför och nedför. Backen upp tog aldrig slut och när nedförsbacken började var jag så trött att det var svårt att koncentrera sig på att ta sig runt alla stenar. Alla var överrens efteråt att den delen av banan var helt onödig….

Jag och Cathrine efter MTB Argus

Så nu efter 4 dagars hårda tävlingar är det absolut dags att vila, bara 2 veckor kvar till Epic!!!

Jag och Craig kommer att köra som ett mixat lag och vi kör för en välgörenhetsorganisation som heter ”Big Tree foundation”, de samlar in pengar för att köpa skolkläder åt fattiga barn. Många av de barnen har inte ens hela kläder att gå till skolan i och har dom kläder så har de ofta bara en uppsättning. Vi kommer att köra den här tävlingen för att ge organisationen uppmärksamhet och förhoppningsvis få in donationer. Du kan donera till dem på http://www.backabuddy.co.za/champion/project/team-big-tree

Lite fler bilder från Grape Escape:

Mina och Craigs föräldrar kom alla och såg oss gå i mål på etapploppet.

Mamma och pappa tittar ut över utsikten från Bainskloof

Craig kämpar uppför Bainskloof

Hanlie och jag efter att vi gått i mål tillsammans dag 2.