Wines 2 Whales

2012-11-11

Wines 2 Whales har blivit en väldigt populär tävling, så poppis att man var tvungen att dela upp den i 2 delar, förra helgen var ”Adventure” och den här helgen var ”Race”. Jag körde med Phelia, en kompis som frågade mig redan i maj om vi skulle köra tillsammans. Så jag fick uppleva hur det är att vara den starkare i laget, lite annorlunda. Tävlingen gick väldigt nära Kapstaden, starten var bara 20 minuters bilväg från oss. Som namnet säger så startade vi på en vingård i vindistriktet och körde över bergen ner till havet där valarna håller till nu i november.

Etapp 1. Från Lourensford till Oak Valley, 71km 1650 meters klättring

Jag var väldigt nervös för alla hade berättat hur hårt det skulle bli, vilka ”farliga” passager och tekniska stigar vi skulle köra, och så för all klättring också förstås! Så det var skönt när starten till slut gick. Vi kom iväg bra och jag såg att Phelia var precis bakom mig, men så plötsligt var hon inte där, jag stannade och kunde inte se henne, fick höra att hon hade punkterat! Inom första kilometern!! Vi fick hjälp att fixa punkan och kom iväg. Det var en otroligt fin bana med massor av riktigt roliga tekniska stigar. Utsikten går inte att beskriva!! Det var mycket klättring och passagen över ett berg som är ett världsarv var vi tvungna att gå då det inte är tillåtet att cykla genom världsarvet. Redan innan första vätskekontrollen kom vi ikapp 2 andra tjejlag, vi körde jojo med dem resten av tävlingen, ett av de lagen kom före oss i mål och det var redan 3 lag som var en bra bit före, så vi slutade 5a fast 3a i Damer 30 (de 2 första lagen totalt var Damer 30), så vi fick i alla fall gå upp på pallen.

Etapp 2. Oak Valley till Oak Valley 63km 1100 meters klättring

Den här dagen var riktigt rolig, många små backar och mycket stig, det gjorde det väldigt skoj! Vi hade inga mekaniska problem utan kunde köra på hela tiden. Det var en stig de kallade ”Poffadder” (namnet på Sydafrikas giftigaste orm) och de hade varnat mycket för det här passaget, det fanns ett ”chicken run” också om man ville. Jag var riktigt nervös för det här men det var inte så farligt, Phelia fick köra först och visa vägen eftersom hon hade kört den tidigare. Vi körde mycket på Oak Valley området, där kör vi mycket med iRide Africa på våra guidade turer, det var kul att tävla på stigar jag känner, det går alltid att köra lite fortare då:-)

Idag låg vi 4a hela vägen och 3a igen i Damer 30. De första 3 lagen hade kört tillsammans hela tiden med ca minuten emellan. Senare fick vi dock veta att ett av lagen från en annan startgrupp hade kört minuten fortare än oss så vi blev ändå 5a på etappen.

Tävlingsområdet var väldigt bra och hela tävlingen var välorganiserad. Vi sov båda nätterna på samma ställe, vilket betydde att vi inte behövde packa väskan på morgonen, skönt!! Jag sov mycket bättre än vanligt i tältet, kanske att jag börjar bli van med det här nu! Vi var bortskämda efteråt med massor med godsaker från sponsorerna, det var återhämtningsdrycker, godis, hamburgare, sallad, mat, bröd, allt vi behövde efter en tävling.

Etapp 3 Oak Valley till Onrus, 75km, 1150 meters klättring

Idag hade vi bestämt oss för att ge allt, det var ju trots allt sista dagen. Phelia fick inte komma till målet med energi kvar och hon körde riktigt hårt från början, det var skoj att se! Det var ännu en dag med en fantastisk bana med massor av roliga stigar. Vi körde ett tag tillsammans med ett annat damlag, vi kom samtidigt till andra vätskekontrollen men vi kom iväg fortare. Med ca 5km kvar såg vi att dom bara var några hundra meter bakom oss så jag la gasen i botten och Phelia gjorde ett bra jobb och hängde på och vi höll undan. Vi blev 4a på etappen och 4a sammanlagt av damlagen och vi blev 3a totalt i Damer 30, toppen med lite prispengar!

Det har varit 3 fantastiska dagar, det är en otroligt bra stämning på sådana här tävlingar och man träffar massor med trevliga människor! Den här tävlingen kör jag gärna igen!