Dags för tävling igen - Winelands Encounter

2017-04-23

Fyra veckor har gått sedan Epic och det var dags att tävla igen i helgen. Det har varit härliga veckor efter segern och jag har försökt njuta så mycket som möjligt. Först var jag väldigt trött, sen gick träningen väldigt bra och sen har jag känt mig sliten. Samtidigt har det varit otroligt kul att ta emot alla gratulationer från alla möjliga människor, det har nog inte varit ett enda träningspass utan att någon cyklist ropat grattis när jag mött dem eller kommit fram och velat ta en bild. Cape Epic är verkligen stort här i Sydafrika!

Winelands Encounter är en 3 dagars tävling som startar i Stellenbosch och går i mål i Wellington, jag körde tillsammans med Katie Lennard, en tjej från Kapstaden som har kört riktigt bra senaste året. Vi hade inget direkt motstånd så vi kunde köra i vår egen takt och det var skönt att köra utan press och nervositet för en gångs skull:-) Och jag tror att det var bra att köra en sådan här tävling som ”komma igång tävling” efter vilan efter Epic.

Dag 1 Stellenbosch till Franshoek, 54km och 1000 meters klättring

Det var en tuff start med tävlingens längsta klättring som det första vi gjorde, det var ganska brutalt! Vi körde Katies tempo uppför och såg fram emot de häftiga stigarna på ”Skyfall” nedför! Det var fina stigar och efter andra vätskekontrollen fick vi köra på helt nya stigar som tydligen blivit färdiga för bara någon vecka sedan, riktigt fint! Vi kunde få lite draghjälp ibland av herrar men mest körde vi för oss själva och vi vann damklassen med hela 32 minuter. Jag måste säga att jag var lite seg i benen, kroppen var inte riktigt van att tävla.

Vid starten dag 1

Uppför första klättringen Botsmanskop

På den nya stigen dag 1

Dag 2 Franshoek till Wellington, 58km och 1000 meters klättring

Vi körde ganska mycket av sista etappen av Cape Epic den här dagen och det var ganska mycket transportsträcka och vi saknade stigarna lite. Längsta klättringen för dagen kom mot slutet och det kändes som att vi klättrade upp till månen. Högst uppe på berget körde vi igenom ett område där det nyligen brunnit och alla träd var borta, det enda som fanns var aska, sand och sten, så det såg ut som ett månlandskap. Vi blev belönade med mer nybyggda stigar utför och det var lite nervöst att köra då mesta delen av stigen gick på en bergskant med ett stup bredvid! Det blev en till etappseger för oss med ca 30 minuter. Jag kände mig mycket piggare idag.

Vi hade en klunga med oss ett tag dag 2 ;)

Det är ett fantastiskt landskap vi kör genom!

Dag 3 Wellington till Wellington, 45km och 800 meters klättring

Sista dagen hade vi bestämt oss för att ta det lugnt och stanna på vätskekontrollerna eftersom vi hade tid, i vanliga fall stannar vi aldrig men ser ofta att det finns mycket gott på borden. Katie sa något om att vi hade så stor ledning att vi kunde ta en tupplur efter vägen, men som alla vet så kan allt hända i MTB och vi fick äta upp det då hon punkterade efter 36 km! Det var en precis lika punktering som Esther fick på Tankwa, precis vid fälgen. Så jag fick än en gång öva på att använda mitt Sahmurai Sword och fixa punkteringen och det gick bra! Dagens etapp gick i cykelområdet Welvenpas, där finns mina favoritstigar, så det var kul att tävla på dem och Katie är riktigt bra på det tekniska så vi hade en kul dag! Vi stannade vid sista vätskekontrollen och fyllde på med godis och muffins, det var vi värda :-)

Welvanpas :-)

Lagningen ;)

Det har varit 3 fina dagar, bra arrangemang och med CBC som sponsor av tävlingen slappnade alla av i skuggan med en öl efteråt! Craig körde också tävlingen tillsammans med David, de hade en dålig första dag men bra dag 2 och 3 och slutade 5a totalt. Det har varit kul att köra tillsammans med Katie och lära känna henne bättre, trevlig tjej med potential för MTB!