Skaidi Extreme - en fantastisk upplevelse!

2014-09-06

Vilken upplevelse de här dagarna har varit!! Helt fantastiska! Ett otroligt stort tack går till Odd Peder på Skaidi Extreme för min inbjudan och den otroliga gästvänligheten, det här är en av de bästa resor jag har gjort! Tävlingen var en så liten del av hela upplevelsen, tänk om alla tävlingar skulle vara så här!

Det har varit dagar med fullspäckat schema vilket började på onsdag morgon när jag lämnade Falun kl 05.00 för att åka till Arlanda och flyga till Oslo och sedan vidare till Alta i norra Norge. I Alta blev jag hämtad av Stine och Lisa som körde mig och några fler gäster den 2 timmars bilfärden till Hammerfest, världens nordligaste stad! Där fick jag checka in på Rica hotell och hann bara just sätta ihop cykeln innan jag blev upphämtad för en sightseeingtur runt Hammerfest. En snabbt växande stad som jag gärna hade utforskat lite mer. På kvällen blev det middag på Royal and Ancient Polar Bear Society, vi blev alla medlemmar i klubben och fick äta Biff a la Lindström vilket Adolf Henrik Lindström är bakgrunden till, äventyraren från Hammerfest som föddes där 1866.

Torsdag morgon började tidigt med samling kl 05.40 på kajen för påstigning på Hurtigrutten, vi åkte från Hammerfest till Honningsvåg, en resa på ca 5 timmar. Jag har alltid velat åka Hurtigrutten så nu kan jag bocka av det på listan:-). Väl framme i Honningsvåg väntade våra cyklar som blivit körda dit på morgonen. Det var ca 10 grader, regn och blåst, jag fick lära mig vad varma cykelkläder betyder! Det var inte en enda av norrmännen som inte hade ett plagg från Norröna och det var tur att jag fick låna ett par byxor av Odd Peder och även varmare handskar! Det dröjde inte länge på turen innan jag fick låna en mössa av en av deltagarna också! Vi cyklade en grusväg upp på ett berg och det kändes som att vi var och cyklade på månen, underlaget var annorlunda! Det blev 20km på grus och i terräng och sedan 20km på asfalt till Nordkapp, det var en ”never ending story” runt varje kurva kunde man se en till lång väg, det tog aldrig slut! Men så skulle vi ju nästan till världens ände också! Nordkapp var också vackert och en upplevelse att komma till!

Dagen var inte slut efter det här! Vi åkte buss tillbaka till Honningsvåg och fick på oss stora varma overaller och så var det bara att ta plats i en 12 manna ”speed boat” med 600 hästkrafter och våra chaufförer var skickliga och körde rätt fort så vi satt mest och skrattade, super häftigt!! Mitt ute på havet stannade vi och drog upp ett nät där det satt en massa Kungskrabbor, de här sades vara små och endast väga ca 5-6kg men de kan tydligen bli upp till 15kg! Vi tog de vi ville ha och släppte tillbaka resten och åkte i land. Där fick vi alla hålla dem och ta bilder innan några modiga fick ha ihjäl dem och skära av benen, vilket skulle bli vår middag! Allt var förberett i ett stort tält åt oss så vi fick sitta runt elden medans krabborna kokade och sedan var det dags att äta dem. Här kan man prata om närodlat, krabborna reste nog bara 20 meter från vattnet! Jag gillar inte ”seafood” men det här måste jag säga var riktigt gott!! Mätta och belåtna åkte vi buss i 1,5 timme till Skaidi hotell där vårat bagage väntade som vi hade lämnat på hotellet i Hammerfest på morgonen!

Vilken dag det var, lång men bland de bästa jag haft på länge, och vilken organisation för att få allt att stämma!!

Fredagen blev lite lugnare med en runda på cykeln för att kolla lite av banan till tävlingen, självklart regnade det, vilket det hade gjort sedan jag kom till Norge. Det var tuff terräng, det var helt enkelt fjällcykling och påminde mig mycket om fjällen i Härjedalen där vi har en stuga, men jag trodde inte riktigt det gick att cykla där, nu vet jag bättre! Det var otroligt guppigt hela tiden och tidvis så fanns det ingen stig alls utan det var bara att köra rakt över fjällterrängen!

På kvällen var det invigning och vi fick äta en rengryta som är en traditionell rätt här i Finnmark, Samen som äger renarna som vi åt var där och jag, Erik och Ariane fick lära oss en hel del om renskötsel! All mat vi får under de här dagarna är lokalproducerat och fantastiskt gott!

Lördagens tävling startade kl 11.30, lagom tid för att hinna bli lite nervös. Största problemet var hur mycket kläder man skulle ha på sig, det kunde ju bli kallt där ute på fjället!! Vi hade tur och det var uppehåll under hela tävlingen, jag kom i mål precis innan regnet startade. Det var en hård tävling som bestod av 3 varv, 6km + 21km + 14km, det låter kort med en tävling på 41km men jag hade en tid på 2tim45min vilket säger en hel del om terrängen! Jag måste säga att jag dagdrömde om en heldämpad cykel där ute i min ensamhet!! Jag fick stanna en gång och höja sadeln, den bara sjönk av allt studsande! Samtidigt som det var väldigt hårt var det också väldigt skoj, verkligen annorlunda, jag kan inte likna den här terrängen med någon annan tävling jag någonsin kört. Det blev en andra plats efter Ariane och jag körde till mig ett par egna Norröna byxor, jag gick raka vägen till tältet som sålde dem och köpte dem för prispengarna, mycket nöjd över dem!!

Nu ikväll blir det middag och jag misstänker att det kommer att bli väldigt god mat och en trevlig kväll! Det har varit några fantastiskt fina dagar (även om regnet har hållt oss sällskap mest hela tiden) och jag har lärt känna en massa nytt och trevligt folk! Jag skulle rekommendera alla att åka på den här tävlingen och då göra hela paketet från onsdag till söndag, det här måste upplevas!

I morgon bär det av till Sydafrika, det blir en lång resa från nordligast Norge till sydligast Afrika!!!