Tankwa Trek 2014

2014-02-17

Tankwa måste vara en av mina favorit-tävlingar, förra året var första gången den kördes och då var vi endast 92 tävlande, i år hade den vuxit till 350 tävlande, så det var kanske inte riktigt lika bra som förra året med maten o.s.v. men ändå otroligt bra organiserat!!

Jag körde tillsammans med Yolandi Du Toit, min tilltänkta Epic partner, vi hade aldrig tävlat tillsammans tidigare så det här var ett litet test.

Dag 1, 90km 1650 meters klättring

Vi startade ut på en grusvägar och gick snart in på sandiga stigar och det blev lite kaos, efter ca 7km såg jag att Yolandi inte var med i klungan vi satt i så jag väntade på henne, sen kom vi in i tävlandet ganska bra, det var mycket tekniska stigar som var riktigt skoj att köra! Jag kände att jag var starkare så satt mest fram och tog dragjobbet, men till slut gick det inte längre, Yolandi fick hemska kramper och det var bara att sakta ner. Vi låg länge på en 3e plats men när vi stod still för kramper körde Hanlie och Mariske om oss och vi kom i mål på en 4e plats.

Dag 2, 89km 2050 meters klättring

Dagens etapp handlade mest om Merino Monster, en 8km backe med 800meters höjdmeter att klättra uppför. Fast den kom inte förrän efter 58km. Jag kände mig stark från början och gick på ganska hårt, Yolandi körde bra i början och vi var tillsammans med det andra Sasol laget fram till 19km sedan fick vi sakta ner lite. Vi hade en 5km brant backe innan vi kom till dagens höjdpunkt, vi tog den stadigt uppför. Monstret gick helt ok även om Hanlie och Mariska körde om oss på toppen och vi var igen på en 4e plats. Jag hade kankse önskat att vi hade kunnat köra på lite mer på slutet.

Dag 3, 60km 750 meters klättring

Idag fick vi cykla 26km i samlad trupp till starten. När vi var framme såg jag min lagkompis komma i en bil, hon hade fått punktering på vägen dit och det gick inte att fixa. Några killar hjälpte oss med en ny ventil och sealant och några minuter innan start hade vi ett fungerande hjul igen!

70% av banan bestod av stigar, superfina och de flesta handbygda, det var riktigt roligt att köra!! Vi hade en liknande dag som de 2 tidigare, bara med skillnaden att 3e laget var före oss redan vid 10km.

Jag kände mig stark under alla dagarna och det var lite frustrerande att inte kunna köra på hårt, jag ser fram emot nästa helgs tävling, då kör jag i ett mixat lag med en kille som är mycket starkare än mig, så då blir det att kämpa hårt i 3 dagar!!