Premiär för Tankwa Trek

2013-02-18

I senaste numret av den Sydafrikanska motsvarigheten till Svenska Kadens fanns det en lista på alla cykeltävlingar som går i landet under det här året, det var 450 MTB tävlingar!!! Och då räknas en etapptävling som en, oavsett hur många etapper den har!! Cykel är stort i Sydafrika!!

I helgen var det premiär för en ny 3-dagars tävling utanför Ceres (ca 2tim bilväg från oss), Tankwa Trek, den var organiserad av samma företag som organiserade Cape Pioneer som vi körde i oktober. Det var en lagtävling och jag och Craig körde igen som ett mixat lag. Det var bra träning inför Epic, det är precis en månad till dess!

Eftersom det var en ny tävling så var det inte så många startande, jag tror vi var 96 totalt. Vi hade ändå hård konkurrens i mixade klassen från Brittiska långsloppsmästarinnan (även om hon är från Schweiz) som kör för BMC’s internationella MTB lag. Hon körde tillsammans med en stark kille från Kapstaden.

Vi bodde i tält på gräsplanen utanför en ny guest farm, Kaleo, det var fantastiskt vackert och det som kändes skönt den här gången var att vi skulle bo på samma ställa alla 3 nätterna, så vi behövde inte packa och flytta varje morgon.

Etapp 1, 89km och 1604 meters klättring

Första 8 kilometerna gick i en behaglig fart innan eliten började köra på, vi hängde med ett tag men till slut blev det för snabbt, det var mycket stig och klättring och någon gång här och där såg vi Jane och Billy framför oss. Vi fick tidsrapporter att vi var 1,5minuter efter och på den längsta klättringen för dagen såg vi dem fast de var för långt före för att vi skulle ha en chans att ta in. Vi blev 2a ca 5minuter efter, det var vi nöjda med. Det var ett fantastiskt område vi körde igenom idag med mycket fina stigar och tekniska partier.

Etapp 2, 96km och 2060 meters klättring

Idag var det dags för ”The monster” en 8km lång backe med en snittlutning på 10%! Vi startade med samma väg som dagen innan och vi var med Jane och Billy till första nedförsbacken på stig och rullgrus, jag hade lite svårt att koncentrera mig och kom av cykeln 2ggr, vet inte varför, sen tappade jag kedjan utför och blev tvungen att stanna för att få på den igen. Lite senare efter ca 30km var det ett rör över stigen, ca 20cm upp i luften, jag hann inte se det och cykeln tog tvärstopp och jag flög över styret och tror jag landade på en sten för jag fick en ordentlig lårkaka som gjorde ont resten av dagen. I fallet hoppade kedjan och fastnade mellan ramen och lilla klingan och jag fick kämpa ett tag för att få loss den. Det tog luften ur min dag och efter det var det svårt med motivationen.

När vi kom till monstret var jag helt slut, både mentalt och fysiskt och det blev mest en plåga att ta sig upp, jag har nog aldrig kört något så brant så länge!! Nedförsbacken var inte mycket bättre, i 9km studsade vi omkring, det var så stenigt att det inte gick att sitta ner på cykeln, varenda muskel i kroppen gjorde ont! Det var en stor lättnad när vi kom till målet efter närmare 5 timmar!! Vi hade tappat 22minuter mot det andra laget.

Etapp 3, 59km 706 meters klättring

Jag hade isat mitt ben hela eftermiddagen igår så det kändes lite bättre, hade dock fortfarande ont, fast det är konstigt hur kroppen kan glömma när startskottet går! Idag åkte vi buss till en annan startplats, för att köra på en 25km slinga av stig som var helt fantastiskt. Vi var med Jane och Billy på första stigen men tappade dem på första långa backen, hon var helt enkelt för stark! Resten av dagen gick bra och jag kände mig bättre än dagen innan, det var många riktigt roliga stigpartier och också några branta klättringar som fick pulsen att gå upp!

Det har varit 3 fantastiska dagar, riktigt bra banor, toppen faciliteter runt boendet, maten var nog det bästa jag ätit på en etapptävling etc etc!! Den här tävlingen får toppenbetyg!

Starten

Etapp 1

Tvättdags!

Cykelparken utanför estaten

Tältområdet

Etapp 2

Början av nedförsbacken på etapp 2!