Tankwa Trek 2015

2015-02-18

För 2 år sedan körde jag och Craig en ny tävling utanför Ceres, Tankwa Trek, det var 80 startande och en fantastisk tävling med några av de bästa stigar jag någonsin tävlat på! För 1 år sedan var jag tillbaka på samma tävling som då hade vuxit till 290 cyklister. I helgen var det dags för årets upplaga och när jag kom till tävlingsplatsen kunde jag knapt tro att det var samma tävling då allt hade vuxit enormt, i år var vi ca 600 cyklister! Svårt att tro att vi bara var 80 från början, fantastiskt att se att det går så bra!

Det var första tävlingen som Robyn och jag skulle köra i samma kläder! Förra året hade vi olika sponsorer och körde i olika kläder, och hittills i år när det varit endagstävlingar kör vi i våra respektive nationsmästarkläder, det här var vår första lagtävling för Ascendis Health. Vi hade otroligt bra support från Barry och Magnus som gjorde iordning en chill zone åt oss där vi kunde hålla till under dagen efter tävlingen och efter middagen åkte vi till vårat guest house för att sova. Magnus tog bra hand om våra cyklar.

Den här tävlingen startar och går i mål på samma ställe alla 3 dagarna vilket gör allt mycket lättare med logistik runt omkring.

Kaffemaskin i vår chill zone

Dag 1

Det var trångt i starten kl 06.30 då alla är pigga (!?) och vill få bra position in på första stigen som kommer tidigt. Efter ca 10km satt vi i samma lilla klunga som Cherise och Ariane i Team RECM, vi visste från början att de skulle bli det hårdaste motståndet. Efter ca 25km fick vi en liten lucka i en uppförsbacke men strax efter kraschade jag rätt rejält i en utförsbacke och slog mig i höften och min Garmin gick dessutom sönder…  Cherise och Ariane var tillbaka. När vi kom till dagens längsta klättring fick vi igen en bra lucka och när vi tittade bakåt kunde vi inte se dem, men så när vi var nere på andra sidan så var de tillbaka, de körde fruktansvärt fort utför!! Till slut kom vi iväg i sista uppförsbacken och efter det med 15km kvar körde vi riktigt fort för att hålla undan och vi lyckades vinna med 3 minuter! Skönt att ta en etappseger!

Var trångt i starten för Craig

Dag 1's långa klättring

Glad över att ta första etappsegern

Dag 2

Andra dagen var bergsetappen! 88km och 2050 meters klättring. Det blev en upprepning av gårdagen så vi satt tillsammans med Cherise och Ariane länge, ibland var vi lite före och ibland var de lite före men alltid inom synhåll av varandra. I en backe före den riktiga backen (Merino Monster) trodde jag att vi skulle bli av med dem men de satt kvar på vårat hjul hela vägen upp. Det var med en lite nervös känsla vi startade den 6km långa backen med en snittlutning på 10%. Jag körde så hårt jag kunde men hörde hur Cherise satt på mitt hjul, till slut när det blev riktigt brant hörde jag hur hon tappade och vi började få en lucka. Det var hårt upp till toppen och jag tror att vi hade ca 1 minut mot dem där. Eftersom vi visste att de är bra utför körde vi på gränsen av vår förmåga utför och lyckades hålla undan till mål med 1 minuts marginal.

Klungan i starten

Körde mycket med RECM

Hårt uppför Merino!

På toppen av Merino monster

Bra teamwork idag!

Dag 3

Med en ledning på 4 minuter var det fortfarande en öppen tävling sista dagen, alla vet att 4 minuter inte är mycket i MTB, ett litet mekaniskt problem och den ledningen kan vara bortblåst. Av någon anledning så tar organisationen oss på en 26 km kontrollerad neutral cykling till starten, det gick otroligt sakta och tog oss 1,5 timme, kändes ganska onödigt! Den riktiga starten gick kl 8.30 och det gick fort!! Jag kunde knappt snurra benen så fort med min 1x11 med 32 klinga! Första stigen kom fort och alla ville ha bra position, vi kom in där på Cherise och Ariane’s hjul,  perfekt position! När vi kom ut på grusväg igen gick vi rakt in i första backen och jag kände mig piggare än de andra dagarna och gick om hårt för att skapa en lucka och vi lyckades med det! Det här var dagen med mest stigar, och helt fantastiska sådana! Vi körde på hårt hela tiden då vi aldrig kunde räkna bort RECM även om vi aldrig såg dem igen. Vi vann etappen med 2,5 minuter och totalt med ca 7 minuter. Otroligt skön känsla att gå över mållinjen som vinnare i vår första teamtävling som Team Ascendis Health!!

Gasen i botten sista dagen!

Fantastiska stigar!

Segerglädje!!!!!

Ett stort tack går ut till Barry och Magnus som hjälpte oss så mycket på plats! Också till all den personal som finns bakom laget och gör det här möjligt för oss! Stort tack till vår sponsor Ascendis Health och deras företag som stöttar oss. Tack till Cape Brewing Company som gav oss anmälan! Självklart också stort tack till mina egna sponsorer Nike Vision, Grip Grap och Stages!