2 vinster med 2 helt olika känslor

2022-07-11

Det blev två bra helger med två vinster i Långloppscupen. Förra helgen gick Ränneslättsturen i Eksjö och igår var det Mörksuggejakten i Rättvik. Förra helgen kände jag mig stark och taggad och var med i tävlingen på ett helt annat sätt än igår när det var rent slit från start till mål. Jag sitter och försöker analysera hur det kan kännas så annorlunda med bara några dagar emellan. Men jag ska börja med en kort sammanfattning av tävlingarna.

Ränneslättsturen

Vi brukar vara på långloppscupstävlingar med försäljning för Right for Bike, ni som brukar köra tävlingarna har kanske sett oss där på de flesta tävlingarna sedan 2016. Jag känner att det börjar bli svårt att kombinera detta med att tävla. Det är ganska jobbig att sätta upp tältet och alla varor och sedan stå upp hela tiden och sälja, samtidigt som jag tycker att det är otroligt roligt att träffa alla glada cyklister. Jag bestämde att jag ville testa att inte ha försäljning i Eksjö utan bara åka dit för att tävla och vara cyklist för en helg. Jag och Craig åkte ner på fredagen och under lördagen körde jag delar av banan som ”väcka pass” och sedan bara vilade hela dagen, det kändes lyxigt.

Det skulle bli en riktigt hård tävling då det var många starka tjejer på startlinjen! Ränneslättsturen är indelad i 3 loopar och den första består mest av grusvägar, det blev lite avvaktande på den delen fram till första spurtpriset. Jag hade bestämt mig precis var jag skulle starta spurten och fick ett perfekt uppdrag av Emma Belforth och drog igång, men börjar se ett hjul bredvid mig och får ta i lite till, det var Amanda som utmanade och var riktigt nära, men jag lyckades gå först över linjen. Sedan följde 7km av enbart stig och där någonstans blev vi en grupp på 4 som höll ihop väldigt länge. Det var jag, Emma, Amanda och Nellie. Vi körde ihop under hela loop 2 och in på sista loopen. Vid spurtpriset vid Skidstugan som är efter 56 km hade jag en plan att försöka ta priset och köra på hårt efteråt, jag har gått loss på det sättet någon gång tidigare här. Jag lyckades gå om Amanda i sista kurvan innan linjen och tog spurtpriset och jag fortsatte att köra på. Gruppen hölls intakt men strax efteråt fick Emma vika ner sig. Amanda körde först utför och jag på hennes hjul, men Emma körde om mig utför och bromsade sen upp på stigen efteråt vilket gjorde att Amanda kom iväg och jag fick jaga otroligt hårt för att komma ikapp henne. Efter en stund anslöt Nellie och precis då hade vi en skarp högersväng med en kant som jag missade och föll. Det tog tid att komma upp för jag  hade fel växel och jag bara ser hur de andra seglar iväg, nu trodde jag att det var kört! Men jag lyckades komma ikapp och började känna att det skulle bli en spurt.

Nellie som inte hade varit fram i front speciellt mycket under hela loppet kom fram med ca 8 km kvar till mål och körde stenhårt! Det syntes att hon hade en tydlig strategi för dagens lopp. När vi kom in mot parken och målområdet blev det nervöst! Jag var säker på att Amanda skulle komma bakifrån och dra en ordentlig spurt, jag hade en plan att gå om precis innan sista kurvan för att gå först där men vågade inte vänta ända dit utan gick om när vi började köra utför och kunde gå först genom kurvan och jag kunde starta spurten strax efter och det kändes otroligt skönt att ta hem första segern för i år!! Gladast var jag över att jag haft bra ben och känsla genom hela loppet!

Mörksuggejakten

Under veckan tränade jag mindre än vanligt då jag ville komma fräsch till Mörksuggejakten och förhoppningsvis kunna få med mig ett till bra resultat. Craig åkte iväg till Lenzerheide för att jobba med Cannondale laget igen, så jag fick ta hand om cykeln själv och mina bröder fick vara ”stand in” som langningshjälp under tävlingen. Då Mörksuggejakten är i Rättvik och nära där vi bor så var det självklart att vi skulle ha ett tält med försäljning på den här tävlingen. Jag och mina föräldrar åkte upp till Rättvik kl 08 på lördagsmorgonen och satte upp tälten och alla produkter, barntävlingarna började vid kl 11 och det var redan folk där. Det var jättetrevlig att träffa alla och jag träffade tom en gammal skolkamerat som jag inte träffat på 25 år ;) Till slut tog jag mig ut och cyklade en sväng, det blev ett väldigt kort pass och inte som jag brukar väcka kroppen. Det blev en kall dag och precis när vi skulle börja plocka ihop så öppnade himlen sig. Planen var inte att jag skulle vara kvar hela dagen men klockan blev 16 innan jag kom därifrån och då hade jag stått upp så gott som hela dagen förutom den timmen jag cyklade. Precis här tror jag att jag hittar orsaken till den dåliga känslan på söndagen.

Jag kunde sova hemma vilket var skönt och åkte tillbaka tidigt på söndag morgon. Mina föräldrar hade sovit kvar i husbil vid tävlingsområdet. Det var kallt och lite regn i luften och även om man värmer upp så hinner benen bli kalla innan starten går, och jag tror det påverkade mig också. När bilen släppte oss och vi gick upp i backen så sa mina ben stopp direkt! Tilda Hylen satte hög fart och det var snabbt bara Nellie, Terese (som körde i D30) och jag som var med. Jag kunde dock inte gå med dem efter halva backen och när jag närmade mig bergspriset såg jag dem inte längre! Hela kroppen bara skrek ”sluta” och jag hade en tanke på att vända och köra ner igen! Det fanns inget i varken ben eller kropp. Johanna Wallin kom ikapp mig på toppen och hon hjälpte till att jaga. Vi kom strax ikapp Tilda som hade släppt de andra och vi blev 3 som jagade. Jag tog ett stort ansvar i att komma ikapp och det var riktigt tungt då jag inte kände att jag hade någon kraft. Till slut kom vi ikapp Terese och Nellie och vi var en grupp på 5. Jag hjälpte till en del med farthållningen men det tog hårt på krafterna! Johanna föll bort efter en stund och det var länge vi 4. Vi körde på i ett bra tempo och jag fick lita lite för att sitta med och blev lättad när jag märkte att de andra också var trötta då det inte gick för hårt i backarna. Herrarna hade startat 20 minuter efter oss och de körde förbi med ca 18-19 km kvar och Terese tog rygg på dem och lämnade oss andra. Vi jagade länge för att komma ikapp henne och det blev rörigt när en stor klunga på ca 15 killar körde om oss, vi satt i draget bakom dem en stund utan att kunna göra annat, vi kunde ju inte komma om dem och att bromsa verkar ju fel, till slut kom de iväg och vi kom ikapp Terese. Med ca 7 km kvar såg jag att Tilda släppte och det var nog en liten lättnad då jag trodde att hon skulle bli det tuffaste motståndet i en spurt.

Nellie drog hårt på stigarna mot slutet fast jag kunde gå med utan problem även om jag slet. Med lite mindre än 2km kvar kom jag om Nellie och körde först fram till 500 meter kvar där hon gick om mig uppför en lite backe. Efter det var det bara en utförsstig kvar innan upploppet, jag följde hennes hjul utför men in på upploppet blev jag plötsligt osäker på hur långt det var och väntade för länge på att dra igång spurten! Jag fick lägga i en extra växel för att komma om på så kort bit men lyckades gå först över linjen, trodde jag! När jag slutade trampa ser jag linjen framför mig och det blev en ”shiiiit” och jag fick ta några tramptag till och det var NÄRA att Nellie kom om! Det blev ändå en vinst med liten marginal. Tänk om jag missat segern på ett sådan misstag.....

Vi hade hållt ett bra tempo genom hela loppet och vi var 26 minuter långsammare än killarna, så hade vi startat 30 minuter före dem så hade vi hunnit i mål innan de kom ikapp :)

Efteråt gick jag tillbaka till tältet och fortsatte att stå där och jobba och lagom till att vi packade ihop för att åka hem så visade sig solen sig och det blev varmt!

Det blev en riktigt bra helg för Right for Bike och jag vill tacka alla som kom till tältet och handlade av oss, det är många som har nya strumpor efter den här helgen :)

Det kanske finns ett samband mellan den bra känslan/inget jobb och den dåliga känslan/jobb en hel helg. Jag har kanske blivit för gammal för att göra båda delarna ;) och du, missförstå mig inte, jag älskar att stå där och prata med alla cyklister och brinner verkligen för mitt företag och de produkter vi säljer! Några månader till och sen är det dags att bara jobba, inte tävla ute på tävlingar :)