Knysna Bull 2018 - bra förberedelse

2018-02-26

Efter Tankwa Trek stannade jag i det området i 10 dagar för ett träningsläger, det var väldigt skönt att vara där och bara koncentrera sig på träning, äta och sova, jag var inte ens till en affär på 10 dagar!! Jag kom hem i en natt och sen packade jag och Craig bilen och körde 6 timmar till Knysna för att i år igen köra tävlingen ”Knysna Bull” som mixat lag, det är en liten välorganiserad tävling som är perfekt i tid som förberedelse för Cape Epic. Då det inte är så hård konkurrens och jag kör med Craig som är starkare än mig så kan jag köra precis så hårt som jag vill utan att behöva vara nervös och allt det som tillkommer när det är en viktig tävling. Det är mindre stig här än på andra tävlingar vilket kanske inte är så skoj men det ger en snabbhet som är bra att ha med till Cape Epic, så på många sätt blir det bra förberedelse.

Vi kom fram på torsdag eftermiddag i god tid men vi kunde inte hitta ägaren till lägenheten vi hade bokat och telefonnumret på bokningen fungerade inte, det tog oss ca 1,5 timme att hitta dem och komma in i lägenheten. Det blev bråttom att värma upp inför prologen som startade kl 18.30, vi var andra laget att starta! Vi körde en liten bit av den 6 km långa banan och efter bara någon kilometer körde jag på något hårt och punkterade! Jag punkterar aldrig men nu hände det, det gick fort att plugga med mitt Sahmurai sword och vi hann precis till starten med en minut till godo!! Prologen gick bra och var över på 13 minuter!

Vi cyklade till starten av första etappen vilket tog ca 1 timme, det var lite mer humana starttider på den här tävlingen, så sent som kl 8.00, vilket är ovanligt här i Sydafrika! Vi började med 3 kilometer uppför till ett bergspris för att öppna upp lungorna ordentligt! Jag var första tjej upp men det var aldrig någon prisutdelning eller resultatlista för bergspriset så jag vet egentligen inte varför de hade det. Craig och jag hamnade i ingenmansland och körde ensamma hela banan på 72 kilometer vilket tog oss 2 timmar och 48 minuter. Craig var stark och drog mesta delen av banan. Vi var första mixade laget i mål.

Det regnade på morgonen av andra etappen och vi funderade på att ta bilen till starten men ångrade oss i sista sekunden och cyklade ändå den timmen som det tog att komma till starten. Det blev en lerig och jobbig dag i regnet och även om distansen var kortare med mindre höjdmeter att klättra så tog det längre tid, det var mer stig den här dagen och roligare körning och då vi har torka och väldigt varmt här så var det otroligt skönt och välkommet med regn! Det gjorde bara cyklingen roligare! Vi hade lite tävling med ett herrlag som drog ifrån oss från starten men som vi sedan körde om bara för att de skulle komma ifatt oss igen och sen körde vi jojo så hela etappen, vi lyckades dra ifrån dem i sista backen och komma före i mål.

Vi hade varit lite tidiga till starten de tidigare dagarna så vi bestämde med några andra att köra lite senare för att slippa vänta vid starten, det skulle vi inte ha gjort. Först så blev de andra sena så när de inte dök upp vid mötesplatsen så körde vi iväg, sedan hade vi motvind så det tog längre tid än beräknat och för att toppa det så var det lite längre än vi trodde till starten sista dagen! Vi fick köra på ordentligt mot slutet och min wattmätare visade efteråt att jag nästan körde lite hårt i uppvärmningen som i tävlingen! Vi kom fram kl 7.46 men det var fler som var sena så starten blev skjuten 10 minuter, där hade vi tur! Det blev återigen väldigt lerigt och jag trivdes bra i leran, det var väldigt bra träning. Jag testade de nya Continental Cross King däcken och de fungerade otroligt bra i lera och jag fick bra grepp! Vi körde återigen tillsammans med samma herrlag som dagen innan och jag var riktigt nöjd när jag körde nerför en rad trappsteg i leran där de killarna gick nerför! Sista dagen lyckades vi också köra ifrån samma herrlag även om de var med oss länge idag.

Det blev en bra träningshelg och alltid kul att vinna förstås, speciellt tillsammans med Craig. De små tävlingarna blir lite mer personliga då det blir att man känner igen varandra bättre än när det är mycket folk. Vid målet fick vi färska smoothies som återhämtning, sådant får man heller inte på de större tävlingarna. Tävlingen gick i Knysna där Squirt lube kommer ifrån och den lokala bensinmacken ägs av en cyklist och de har tränat upp de som jobbar i biltvätten så att de är duktiga på att tvätta cyklar, självklart med Squirt BioBike, så där var vi varje dag efter tävlingen och tvättade cyklarna för ca 17 kr per cykel! Bra service!

Nu är det skönt att vara hemma igen i en vecka efter att ha varit borta i 2,5 vecka! Nästa vecka blir det träningsläger igen, den här gången med Svenskt sällskap!

2018-03-02 20:03:39 - amaLia

...det svartvita fotot är väldigt fint