Förra året körde jag och Craig den här tävlingen som vår första etapptävling som ett lag, det var en otroligt rolig vecka och vi lärde oss mycket om att köra tillsammans, vi körde bra för att vara första gången och blev 3a sammanlagt efter en etappseger, en andra plats och resten 3e platser.
Nu är det dags för den tävlingen igen, vi är på väg till Oudtshoorn nu och ni kan följa resultaten på den här sidan http://www.capepioneer.co.za/ , vi kör mixade klassen för Asrin.
Jag ser fram emot detta äventyr och det ska bli kul att tävla igen efter ett 6 veckors uppehåll, senaste tävlingen var i Sverige:-)
2013-10-20 Prolog 15km
Prologen bestod av 15km stig, upp och ner och ganska tekniskt, en hårt och rolig bana. Vi var laddade! Vi gick ut hårt och jag kände att benen svarade bra, jag körde först hela banan eftersom Craig är bättre än mig, jag hittade flytet och redan i första uppförsbacken såg jag Nizaam och Cath, som kör för samma sponsor som oss och som startade 30 sekunder före oss. Tyvärr var det ingen seedning så vi kom ikapp en hel del långsamma lag och det förstörde en del för oss. Det började när vi försökte passera en tandem som inte ville stanna men som till slut fastnade mellan 2 träd och vi fick försöka tråckla oss förbi dem, jag blev lite stressad av stoppet eftersom jag tappade sikte på laget framför oss. Efter det blev det ganska hackig åkning eftersom det blev stopp varje gång vi kom ifatt långsamma lag. Jag tappade gnistan lite och trodde att det gick sämre än vad det gjorde. När vi kom i mål visade det sig att vi ändå blev 3a och Nizaam och Cath blev 2a! Så 2 pallplatser för Asrin i mixade klassen och vi fick även en andra plats i herrklassen genom James och Jens och en 3e plats i herrarnas solo klass med Craig Boyes. Vann vår klass gjorde Nard och Mirre från Holland.
Craig på prologen
2013-10-21 Etapp 1 Oudtshoorn – Calitzdorp 105km
Det regnade på morgonen när vi lämnade guest houset i Oudtshoorn där vi bott i 2 nätter och packade in oss i husbilarna som vi skulle bo i de följande 5 nätterna. Starten gick vid Buffelsdrift där vi körde prologen igår, det gick lugnt och fint i början men kaoset startade redan efter 8-10km när vi kom in på en grusväg som hade förvandlats till en lera som liknade våt cement. Det fastnade så mycket på däcken att de till slut inte gick att snurra, det stod cyklister överallt och försökte få bort leran från cyklarna. Det gick att springa med cykeln ca 500 meter innan det var dags att stanna igen, så höll det på bra länge! Vi kom till slut iväg och kunde börja cykla igen men allt var geggigt, kedja, bromsar, kläder, allt! Det blev ett 5,5 timmars långt lervällings-race! När vi passerade en flod stannade vi och tvättade cyklarna. Jag kunde inte använda lilla klingan så klättrade på stora och fick kramp! En dag av överlevnad och att försöka hålla cykeln hel. Vi lyckades vinna etappen och ta över ledningen i mixade klassen med ca 9 minuter! Det var första gången som jag och Craig fick sätta på oss ledartröjan i en etapptävling!
Mekanikerna var uppe hela natten och jag tror varenda cykel behövde nya kablar och bromsklossar idag!
Så här såg klungan ut efter ca 10km...
Första gången vi fick sätta på oss ledartröjan
2013-10-22 Etapp 2 Calitzdorp – Swarberg pass 85km
Solen sken när vi vaknade!! Pga vädret var vi tvungna att ta bort en liten slinga i början så vi startade också en timme senare. Det blev 18km grusväg och klungkörning i början och Cube nutswerk 2 (Birgit och Marco från Holland) såg väldigt starka ut och även Cube nutswerk 1 som kom iväg när vi startade första tekniska klättringen. Jag hade det lite tungt på stigarna uppför och 2 till lag körde om oss, utför gick det däremot mycket bättre. Det var några fina roliga utförslöpor idag! Vi körde förbi några lag och var på en andra plats när Marco och Birgit körde ifatt oss på en asfaltssträcka, vi hade fått höra att de är bra landsvägscyklister och kör båda i proffslag i Holland, och det syntes på vägsträckorna! Sista 8,5kilometrarna uppför Swartberg pass var otroligt tufft och jag var glad att jag hade Craig med mig som hjälp, vi körde bra som ett lag idag även om vi både kände oss helt slut i benen! Vi blev 3a efter de två Cube Nutswerk lagen och behöll ledningen med 30 sekunder i sammandraget!!
På väg mot passet i blått:-)
2013-10-23 Etapp 3 Prins Albert – De Rust 106km
Dagens etapp startade med 25km platt grusväg, den starka motvinden gjorde att farten hölls nere också, vilket jag var tacksam för. Vi hamnade i en grupp tillsammans med de 2 Cube lagen och även Cath och Nizaam, strax efter första vätskan körde ena Cube laget sönder bakväxeln och det andra lagen kom iväg före oss men vi körde ikapp på den tekniska uppförsbacken, nere på andra sidan kom vi ut på ett asfaltsparti och vi var 3 lag tillsammans. Marco och Birgit lade i sin landsvägsväxel efter ett tag och körde ifrån oss, mina ben protesterade högljutt och strax efter körde även Cath och Nizaam ifrån oss. Vi kunde dock se dem hela vägen till målet även om vi inte kom ikapp. Den sista 5km långa stigen var riktigt rolig och där hittade jag bra flyt innan vi körde 15km genom det helt fantastiskt vackra Merringsport till målet. Vi blev 3a, ca 30 sekunder efter Cath och Nizaam och ca 4,5 minut efter Marco och Birgit som därmed också tog över ledartröjan från oss.
Jag hade svårt att äta under dagen och kände mig illamående, bara hoppas det inte var någon magsjuka på gång.
Klungkörning i början av etappen.
2013-10-24 Etapp 4 De Rust – Lovain 66km
Kanske den kortaste etappen men jobbigaste! Vi skulle ta oss igenom Kamanassi national park, bara en gång per år får man cykla igenom här och det är på den här tävlingen, inga bilar eller andra fordon kan ta sig in, så på race briefing dagen innan bad de oss vara ärliga och inte köra om vi inte kände att vi skulle klara det för det skulle bli svårt att hämta ut någon om man skulle bli tvungen att bryta där inne! Jag mådde bättre på morgonen men redan efter några kilometer kände jag att något var fel, jag mådde illa och pulsen var högre än de andra dagarna men alla som vi brukar köra med körde ifrån oss som om vi stod stilla! Jag kämpade både fysiskt och mentalt med tankar på att bryta osv. Det var inte mycket annat att göra än att ta det för vad det var och bara ”köra igenom”. Craig var en ängel och bar min cykel stora delar av den långa backen där vi var tvungna att gå. Jag tog det väldigt försiktigt utför de branta backarna också, huvudet var inte riktigt klart. Nedanför den långa steniga utförsbacken stod Marco och Birgit och fixade en punktering och helt plötsligt var vi 2a, bara Cath och Nizaam var före oss. Jag kämpade så gott jag kunde till målet och vi behöll vår placering och det kändes nästan konstigt att ta över ledartröjan igen efter en sån här dag.
Studerar banprofilen med Ariane:-)
2013-10-25 Etapp 5 Lovain – George 65km
Det regnade mycket under natten även om det var uppehåll när vi vaknade, men regnet kom lagom till starten och det var dags för en till dag med lera och regn. Mekanikerna slet sitt hår samtidigt som cykelaffärerna gnuggade händerna! Vi började med en lång stig uppför, klungan spreds ganska naturligt och tyvärr hamnade vi efter redan där och var på en 3e plats vilket vi höll hela vägen till mål. Redan efter 12 kilometer, efter den första långa utförsbacken, hade jag ingen bakbroms längre och efter ett tag tog knappt frambromsen heller. Vi hade en ca 7km lång utförsbacke på en stig med stup bredvid, det kändes som jag kröp nedför utan bromsar. Många hade samma problem och vi körde förbi en hel del lag som gick nedför, bromsarna var helt slut! En kompis tog 1tim20min på sig att gå nerför en asfaltsbacke som tog ca 5min att rulla utför, så illa var det. Vi kom imål ca 17 minuter efter Marco och Birgit som tog över tröjan igen och vi var nu ca 5minuter bakom.
Jag var otroligt tacksam att vi hade en husbil för den här tävlingen, tältplatsen var översvämmad så alla som skulle tälta fick sova i en skola. Stövlarna som vi fick i vårat ”race pack” innan första dagen kom väl till hands här, även paraplyet, undra om organisationen hade pratat med vädergudarna och visste vad som väntade oss?
En sådan här tävling är en guldgruva för cykelhandlarna, vår mekaniker flög in bromsklossar från Kapstaden till flygplatsen i George, en annan mekaniker hade varit iväg och köpt 200 bromsklossar medans vi tävlade!! Jag bytte alla kablar 3 gånger under veckan, samt förstås 2 par bromsklossar, en kedja och kasette och lilla klingan fram! Då ska tilläggas att allt var helt nytt när vi startade!
Var lite regn på tältplatsen....
...och lite mer vatten...
...och lera!!
2013-10-26 Etapp 6 George – Oudtshoorn 68km
Ännu en etapp blev förkortad pga vädret, stigarna vi skulle tävla på idag fanns inte längre (och det här är i soliga och varma Sydafrika….) så det blev en vägtävling kortare än beräknat. Det var förstås inte bra för oss eftersom vi hade landsvägsproffs att tävla emot. Direkt efter att klungan släpptes efter att vi kört genom staden började vi klättra uppför Montegue pass, mina ben sa nej på en gång! Vi var 3a på toppen och sen var det klungkörning till mål och inga placeringar förändrades. Det var ännu en dag i lera och regn där man inte såg något alls, varken med eller utan glasögon.
Jag var otroligt lättad när vi kom imål, det var så skönt att få kliva av cykeln och veta att jag INTE behöver använda den dagen efter!! Det är så kul att cykla och tävla men det är också otroligt skönt när en sån här sak är över:-)
Helt slut!!
Vi blev 2a sammanlagt, ca 17 minuter efter Marco och Birgit som vann. Vi var det enda mixade laget som var på pallen varje dag. Det blev en vinst, en andra plats och resten 3e platser, precis som förra året, fast i år slutade vi ett steg högre än förra året, så jag antar att vi måste komma tillbaka nästa år och ta ett kliv till.
Pallen totalt:-)
Jag kan varmt rekommendera den här tävlingen för alla i Sverige som vill komma och köra en etapptävling, det är halva priset emot Cape Epic och bättre arrangerat och trevligare stämning!