Cape Argus Pick n Pay cycle tour

2013-03-11

Då var det den tiden på året då Kapstaden blir lite “cykeltokig” och det är cyklister precis överallt! Det var dags för Argus! Den är ju känd för att vara lite farlig när ca 35000 cyklister ska vara ute på vägen samma dag! Det har hänt både en och två gånger att det varit en stor krash och förra året hade vi en jättekrash i damklungan i spurten och ca 25 personer gick i backen. Eftersom Epic startar om en vecka och jag inte ville riskera att bli skadad nu så tänkte jag inte köra. Samtidigt är det en rolig tillställning och lite speciell för mig då det var min första landsvägstävling någonsin och eftersom jag vunnit den en gång.

Pappa skulle köra så jag skulle ändå skjutsa honom till starten så i tisdags bestämde jag mig för att ändå anmäla mig, och det visade sig vara ett bra beslut!! Som jag antar att jag får tacka pappa för.-)

Jag hade ingen hjälp med servicebil och ville inte riskera att bli ståendes längs vägen så jag såg verkligen ut som en amatör med mina träningshjul, sadelväska och pump på cykeln i starten! Det fick gå som det gick, jag hade inga mål och inga förväntningar, jag skulle bara köra runt! Vi startade med herrar 30-39 och det blev en ganska snabb tävling. Det blev en del attacker, mest från Ashleigh och Sharon men inget som kom iväg. På Smitsvinkel efter ca halva vägen, där det brukar spricka av, kom vi 3 loss med några killar men de andra kom tillbaka. Jag var också loss med Ashleigh en stund men det blev inhämtat. På Chapmans peak trodde jag att det var kört när jag tappade första klungan och fick jaga ensam utför i motvinden, så när jag kom ikapp precis innan sista backen förstod jag att inget skulle komma iväg idag utan det skulle bli en spurt om segern. Så i sista backen tog jag det lite lugnare och gav inte allt, kom lite efter men kom snabbt i kapp på andra sidan.

Ca 1km från målet var vi en klunga på ca 30 personer och vi var 6 tjejer där. Plötsligt smäller det och jag får veja lite för att komma runt, jag såg inte vilka som gick ner men jag såg Anriette komma iväg och sen Cherise och sen Cathrine, jag började kämpa för att komma ikapp, blev lite hindrad av några killar som jag hamnade bakom och fick börja om spurten, det var lite kaosartat och ingen riktig spurt utan en max-intervall sittandes. Jag kom nära menkom  inte om Anriette och Cherise utan precis framför Cathrine och det blev en pallplats som jag var väldigt glad med!!! Att hamna på pallen på Argus är stort i det här landet:-)

2013-03-13 16:05:21 - Jan Liljert, E-postadressen är dold

Hej: Jag trodde inte att du skulle köra Argus. Frågade efter dig i Thules monter. Jag körde på 3:58. Vad tyckte pappa?
Nu är jag hemma och skottar snö!