Sani2C

2013-05-18

Jag fick lite deja vu när jag kom tillbaka till starten av Joburg2c’s dag 7 för att köra de sista 3 dagarna av den tävlingen igen, fast nu i Sani2c, Sydafrikas största 3 dagarstävling. Under 3 dagar startar en 3 dagarstävling på samma ställe, så när första tävlingen är på sin sista dag så startar den sista tävlingen på sin första dag, med 1700 mountainbikecyklister i varje tävling betyder det att över 5000 cyklister är ute på stigarna samtidigt på en sträcka av 260 km! Det är en fantastisk organisation!!

Jag blev inbjuden att köra med vår co-sponsor för Epic, Nizaam från Asrin Property developers. För första gången på en etapptävling skulle jag få sova i en husbil istället för i tält och vi flög till tävlingen med handbagage och chauffören körde husbilen med våra cyklar och väskor, kändes väldigt lyxigt!

Vi hade aldrig cyklat ihop tidigare, inte ens en träningsrunda, så det blev lite intressant att se första dagen hur vi funkade ihop och med facit i hand så tycker jag att det gick bra:-)

Etapp 1 Underberg – Mc Kenzie club, 82km

Starten var lite avvaktande vilket kändes bra eftersom det var kallt och vi inte hade haft tid att cykla dagen innan. När det drog ut och vi kom in på stigarna var vi tillsammans med de 2 damlagen ganska länge. Erik och Ariane var borta från starten och vi var på andra plats. Ett annat mixat lag passerade precis när vi gick in på en stig och tyvärr såg vi dem inte mer även om vi fick tidsrapporter att vi var ca 45-60 sekunder efter dem hela tiden. Jag trodde nog att vi hade tredje platsen ganska säker men så efter ca 50km kom två andra mixade lag ikapp oss och vi körde tillsammans ganska länge. Vid andra vätskekontrollen drog vi ifrån när de andra stannade. Vi körde på allt vi kunde och höll undan tills ca 8km från mål när team Jeep kom ikapp oss igen och satt på våra hjul. Målet var uppe på en ganska lång backe och jag var säker på att de skulle spurta om oss på toppen, men när jag vände mig om med ca 300 meter kvar så var de en bit bakom, jag sa till Nizaam att ge allt nu och över linjen var vi på 3e platsen ca 30 sekunder före nästa lag. Vi var väldigt glada över att ha tagit en pallplats, det var Nizaams första pallplats någonsin i en cykeltävling!

Etapp 2 Mc Kenzie club – Jolivet 99km

Det här går till historien som en av mina värsta upplevelser i starten av en MTB tävling. Vi skulle starta kl 6.10 men i ösregnet var det för molnigt så det var bäcksvart! De sa att 6.30 skulle vi absolut starta så vi ställde upp i fållan och någon minut innan tog vi av oss jackorna och då säger de att det inte är tillräckligt ljust så vi väntar 5 minuter till!! När vi väl kommer iväg så ser vi inget för det regnar och skvätter grus och lera i ögonen…. Vi kommer in på stigarna och då börjar kaoset, det är som is på den hårt packade leran, och framför oss har vi den bästa 18km nerförsbacken på stig i världen!! Utsikten är i vanliga fall helt fantastisk men nu såg vi knappt varandra för dimman var så tät! Jag började halka tidigt och kände mig mer och mer osäker och körde till slut som en kratta nerför. Ungefär halvvägs ner punkterade Nizaam och vi försöker fixa punkan, när vi har pluggat ett hål så pyser det fortfarande, vi hittar ett till hål 10cm ifrån det första! Det tog oss lång tid att fixa och när vi väl kommer iväg så kommer vi inte långt innan vi får stanna och pumpa igen! Så fortsätter dagen! Jag tappade räkningen på hur många gånger jag ramlade nerför backen och hur många gånger under loppet vi stannade för att pumpa.

Till slut när vi kom till andra vätskekontrollen satte vi i en slang istället och medans vi stod där var det många lag som passerade. Vi slutade på en 9e plats ca 45 minuter efter vinnande laget och ca 30 minuter efter de som vi tävlade nära med dagen innan.

Etapp 3 Jolivet – Scottburgh 84 km

Sista dagen provade organisationen en annorlunda start. Grupperna från C och bakåt startade första kl 7 med 10 minuters mellanrum, när sista gruppen startat väntade de 2 timmar innan Aoch B startade, så vi startade kl 11, vilket passade mig bättre:-). Vi gick ut hårt i starten och benen kändes bra. Jeep och Re:cm kom iväg och vi var som 3e lag, det blev lite omväxlingar i ordningen när Re:cm fick mekansika problem och vi körde om dem, men strax kom de och körde om oss. Team Educos kom ifatt oss och vi körde tillsammans ifatt Jeep, vi är alla tre lagen tillsammans lite till och från tills vi kommer ifatt Re:cm och vi är alla 4 tillsammans i täten. Vi körde fort och tävlingen var verkligen hårt, det var kul och spännande att vara där i mixen. Tyvärr höll det endast till ca 62 km när Nizaam gick in i väggen totalt och vår hastighet sänktes radikalt… Inte mycket att göra än att bara ta det lugnt de sista 20 km till målet. Vi kom i mål på en 5e plats eftersom vi blev passerade av ett till mixat lag.

Det har varit roliga 3 dagar och ett stort tack går till Asrin för all support. Nu ska det bli väldigt skönt att vila några dagar igen!

Om en vecka är det dags att packa väskorna och åka hem till Sverige!

Efter målgång med Farmer Glen som organiserat hela tävlingen!