Bridge Cape Pioneer - 7 dagars MTB etapptävling

2012-10-22

Jag och Craig körde för första gången en MTB etapp-tävling tillsammans som ett lag. Den här tävlingsformen har blivit väldigt populär i Sydafrika sedan Cape Epic startade 2004. Det finns etapptävlingar så gott som varje helg om man vill köra. Det är 3 stora under året, Epic, Joburg2c och Cape Pioneer. Den sista har varit känd för att vara den hårdaste och i år hade de gjort den ”lättare”, vilket inte var speciellt lätt…

Det är en tävlingsform där man kör från plats till plats och sover i tält, så varje dag när man kommer till målet så är det samma rutin, lämna in cykeln för tvättning, hitta väskan vid utlämningen, hitta ett tält, duscha, äta, tvätta kläder, vila, kolla cykeln och sen är det dags för middag, prisutdelning, race briefing och det avslutas med en show av dagens foton och video.

Om det inte regnar och ingen snarkar sover man förhoppningsvis gott i tältet och kl 5 är det dags att kliva upp och kl 7.30 går starten.

Den här gången var det endast 260 cyklister och det blev en bra gemenskap och det är speciellt att prata på kvällarna när alla har gått igenom samma extrema saker, antingen var det terrängen, vädret eller den berömda bi-attacken!

Hela konceptet är en utmaning i sig, inte bara cyklandet, det gäller att inte bli sjuk eller skadad och det gäller att hålla materialet helt och fungerande, allt tillhör tävlingen!

I den mixade klassen, som jag och Craig körde i, var det hård konkurrens från Tyskland och Schweiz. Det Tyska laget från Ergon 24 bestod av Nadine Reider, heltidsproffs i Ergon som varit på pallen i många Världscuper i XC, 2a i u23 VM i långlopp, och var del i det vinnande laget i 24timmars VM, har kört MTB sedan hon var 9 år. Hon körde tillsammans med Max Friederich, 6 gånger Tysk långloppsmästare! Det Schweiziska laget, Haibike, var Kathrin Steinerman som växte upp på en cykel, vann junior EM 2007, rankad 28a i världen i XC, varit på pallen i världscuper i år och var 2a i Cape Pioneer förra året. Hon körde, precis som förra året med sin pojkvän Sondro som även kört Cape Epic tidigare.

Så att Craig med sina 5 MTB starter och jag med mitt halvår av MTB skulle kunna tävla mot dessa cyklister var det nog inte många som trodde;). Det var förstås bra Sydafrikanska lag på plats också som vi fick jämföra oss med.

Söndag 14 oktober. Prolog 15 km 310 meters klättring

Vi hade testat prologbanan dagen innan, den var väldigt teknisk, i stort sett 12km stig upp och ner hela tiden och sen lite grusväg till mål. Det var otroligt varmt den dagen och jag såg den högsta puls jag någonsin haft i en MTB tävling, vi gick ut riktigt hårt och när vi kom till grusvägen där vi tänkt att vi skulle hämta in tid var jag helt färdig! Vi kom 3a ca 2 minuter efter Ergon och 1 minut efter Haibike. Vi var nöjda med att ha hamnat på pallen!

Prisutdelning efter prologen

Etapp 1 Oudtshoorn – Calitzdorp, 104 km 1451 meters klättring

Det var en snabb och lite nervös start på loppets första långa dag! Vi fick en bra start och efter ca 10 km var vi 2a efter Ergon och vi hade dem inom räckhåll. På de tekniska partierna körde dom dock ifrån oss och Haibike kom ifatt, vi körde jojo med dem ett tag tills de till slut också körde ifrån. Det var en lång och tuff dag och vi var nöjda med att i alla fall sett dem under dagen och gett dem en match:-). Vi blev 3a, 10 min efter Ergon och 4,5min efter Haibike. Vi var 15e laget i mål.

Under dagen hade några cyklister kört rakt in i en arg bi-svärm! En cyklist blev stucken 200 gånger och 3 personer fick föras till sjukhus i helikopter, det var ordentlig kaos! Som tur var klarade alla sig med livet i behåll!

Vid tältplatsen:-)

Team Newline i väntan på prisutdelningen

Etapp 2 Calitzdorp – Swartberg pass, 86,4 km 2597 meters klättring

Dagen började med en ganska teknisk backe samt utförslöpa där allt spred ut sig, sen ut på en grusväg där vi körde på riktigt hårt och kom ifatt Haibike, och sedan även Ergon, så vid första vätskekontrollen var vi alla samlade. Sedan försvann de 2 tekniskt bra lagen uppför en stenig lång backe och vi höll vår 3e plats ganska säkert. Jag hade en tuff dag idag och när vi började den 12 kilometersl ånga klättringen med 1200 meters höjdmeter uppför Swartberg pass så var jag riktigt trött och kunde bara förlita mig på min starka team partner Craig!! Det var nog den värsta klättringen jag gjort och de 3 sista kilometrarna var så branta att jag knappt trodde jag skulle ta mig upp! Väl uppe på 2100 meters höjd hade vi en fantastisk utsikt och de 20km som vi var tvungna att cykla till tältplatsen i Prins Albert var fantastiska! På MTB tävlingar får man se natur som man annars inte ofta ser!!!

Vi var 14 min efter Ergon, 6min efter Haibike och 14e lag.

Nedför Swartberg pass efter målgång.

Etapp 3 Prins Albert – De Rust, 106 km 1162 meters klättring

Dagens etapp startade med en 22 km lång platt grusväg. Klungkörning, det tackade jag för!! Efter det gick det fort ut på det öppna Karoo landskapet, det var stenigt och sandigt och jag kunde inte hålla samma tempo som de andra. Vi saktade ner lite och körde vårt eget tempo och strax innan första vätskekontrollen kom vi ikapp de båda första lagen. Sedan kom dagens långa steniga klättring där t.o.m. proffsen fick gå. Utsikten från toppen var en av de häftigaste jag någonsin sett!! Så det var värt det, och även den steniga utförslöpan!! Väl nere på andra sidan kom vi ifatt Ergon som precis lagat en punktering, vi körde tillsammans ett tag tills de fick stanna igen.

Veckans extrema väder började här, vi kom upp på en bergstopp och det hade precis börjat ösregna när vi såg, och kände, att det haglade, det gjorde riktigt ont på armar och ben… Det regnade så hårt att det rann floder över vägen när vi körde nerför berget, det var lite otäckt eftersom vattnet rann i sidled och man inte kunde se vad som var under.

Etappen innehöll en 8km stig mot slutet, den hade varit väldigt rolig att köra i soligt väder. Vi avslutade med 18 km asfalt och Craig körde som ett lok med en liten klunga bakom sig i regnet. Jag var kall som en isbit när vi kom i mål och det var väldigt skönt att få duscha varmt.

Så idag blev vår först 2a plats, vi var 11 min efter Haibike och 3,5min före Ergon. 16e lag i mål.

Craig förbereder sig för att fylla flaskan vid vätskekontrollen.

Prisutdelning efter etapp 3.

Etapp 4 De Rust – Louvain, 63,2 km 1738 meters klättring

Den här dagen hade jag en mentalt jobbig dag, tankar och motivation går lätt upp och ner i en så här lång tävling…. Vi stod ganska långt bak i starten och banan började smalt så det var svårt att ta sig fram, vi körde förbi Haibike och jag kände mig riktigt pigg. Fast luften gick ur mig lite när de körde om oss på den långa klättringen upp till första vätskekontrollen. Då gick vi också in i Kammanassie bergen vilket var stenigt och brant, vi gick nog ca 40 minuter uppför med cyklarna den här dagen. Tävlingsmomentet försvann och det blev en cykeltur till målet… Det här området är också fantastiskt och det är enbart under den här tävlingen som man är tillåten att cykla igenom.

Vi kom i mål 20 min efter Haibike och 10 min efter Ergon. 20e lag idag…

Under eftermiddagen kom ovädret in och det ösregnade hela kvällen och natten och det blev kallt och lerigt.

Etapp 5 Louvain – George, 55 km 1192 meters klättring

Det var endast 7 grader varmt på morgonen och jag hade mer kläder på mig än jag någonsin haft på en cykeltävling, ändå kändes det som jag aldrig någonsin skulle bli varm igen! 10 minuter innan starten meddelades det att den första rundan på 15km stig skulle tas ur tävlingen, av säkerhetsskäl, det var för farligt och skulle ta för lång tid i kylan och leran. Vi fick sitta och vänta en timme till start, annars hade vi kommit för tidigt till vätskekontroller etc. Vi skulle istället starta dagen med en 3km klättring, banprofilen visade rakt uppåt!

När vi väl startade fick vi känna på otur och hur det är att vara en av de sista cyklisterna… Min kedja fastnade mellan lilla klingan och ramen, ca 300 meter in i tävlingen!! Det tog ett tag för oss (Craig) att få loss den och när vi väl kom iväg var vi så gott som sist! Det var så lerigt att folk redan gick även om de inte ens kommit till backen! Vi fick helt enkelt springa förbi med cykeln, sen blev det mycket trixande uppför för att komma förbi alla. Vi körde på hårt och det gick bra och efter ca 23 kilometer var vi åter på 3e plats i mix! Jag kände mig starkare idag, Craig hade varit stark alla dagar så det var inget ovanligt:-).

Vi kom i mål som 3a endast 5 min efter Ergon och 8 min efter Haibike och som 19e lag totalt. Det hade varit kul att se vad vi kunde gjort den dagen utan problem i starten.

Etapp 6 George – Oudtshoorn 82 km 979 meters klättring

Vi fick sova inomhus i natt eftersom det var regn och stormvarning, det var otroligt skönt med tak över huvudet, det var ju nästan en vecka sedan sist…

Det här skulle bli den lerigaste dagen jag haft på en cykel!!! Vi började genom skogen på en stig och geggan var ett faktum. Vi kom som vanligt iväg som 3a och jag kände mig pigg i benen och kunde se Ergon i varje uppförsbacke. Till slut körde vi om dem uppför och Nadine försökte tränga sig förbi Craig in på en stig utför så han ramlade, lite onödigt då det var korvstoppning på stigen och strax efter började vi den långa klättringen uppför Montegue pass och vi lämnade dem direkt. Backen kändes bra, det var värre nerför i kylan och regnet, det skvätte så mycket så jag knappt kunde se något. Efter ett tag kom vi i fatt ett par, svårt att se vilka det var eftersom alla hade så mycket kläder på och var täckta i lera. Jag såg till slut att det var Haibike. Vi körde tillsammans med dem länge, det var lite småbackar och hela tiden kunde jag höra hur trött Kathrin var och jag kände som att jag kunde flyga fram. Det var ändå svårt att komma ifrån i de korta backarna och med en hel klunga.

Till slut när vi var ute på asfalten i Oudtshoorn och bara hade några kilometer kvar lyckades vi komma ifrån klungan och ensamma köra mot etappseger på sista etappen! Det var en otroligt skön känsla att ha kört starkare än båda dessa bra lag! Dessutom hade ingen av dem några mekaniska problem utan vi var helt enkelt starkare. Väldigt skönt att avsluta etapploppet på det sättet!

Vi var ca 1,5 min före Haibike och 14 min före Ergon och vi var 11e lag i mål totalt!

Det var ganska lerigt sista dagen!!

En "Bra kört" kram från en lerig Craig

Det har varit en fantastisk vecka, hårt och tufft samtidigt som det varit riktigt roligt!! Jag skulle verkligen rekommendera att komma hit och köra den här tävlingen!! Vi slutade 3a, 52min efter Haibike som vann och 26 min efter Ergon. Vi blev 13e laget av alla och det är vi riktigt nöjda med, nu ser vi fram emot Cape Epic i mars!

Falu Kuriren 2012-10-21

Mer bilder kommer inom kort....