5a på EM!

2014-06-16

För 12 år sedan bodde jag ett tag på Irland, jag har inte varit tillbaka dit sedan dess så när jag och mina föräldrar landade på den gröna ön i onsdags så kändes det jättespännande att komma tillbaka för att se om jag skulle känna igen mig. Vi körde igenom Dublin och jag kände igen korsningen jag alltid åkte förbi på vägen till jobbet och parken där jag såg någon köra min motorcykel några dagar efter att den blivit stulen. Samtidigt var det mycket som jag inte kände igen alls.

Vi körde några timmar söderut till Kilfinane där vi skulle bo på Ballyhoura hostel, vårat tillhåll i 5 dagar.

På torsdagen körde vi till tävlingsplatsen för att jag skulle kunna köra in mig lite på banan, jag träffade först Emma, en tjej från Irland, på parkeringen och kunde köra första och sista loopen med henne och sedan hade jag tur att träffa Jenny Fay som skulle ut på andra loopen. Efteråt var jag glad att jag fick sällskap då någon hade haft lite kul och ändrat ban-markeringen så vi kom bort oss totalt, till slut var vi ca 10 cyklister på samma ställe som inte visste vart vi skulle ta vägen. Allt gick bra och vi hittade till slut tillbaka, fast det blev en längre cykeltur än planerat…

Fredagen spenderades på sightseeing i Mitchelstown caves, droppstensgrottor som hittades 1833 och som varit i privat ägor sedan dess, tänk att ha en droppstensgrotta i trädgården! På lördagen gjorde jag så lite som möjligt förutom ett kort cykelpass för att väcka kroppen igen.

Det var en sen start i söndags, 11.45, lagom tid för att hinna bli nervös! Vi hade tur med vädret och det var soligt och varmt även om alla sa att det regnar så mycket här. Vi började med en startloop på ca 5km vilken inleddes med 3km uppför en grusbacke, Sally var först och Borghild Lövsedt från Norge och Christina Kollman från Österrike var precis bakom, jag fick inte riktigt plats bredvid så jag gick fram och la mig först, jag visste också att det var viktigt att komma in tidigt på första stigen som var ca 2km. De tre gick om mig igen i en kurva men det gillade jag inte riktigt utan gick om igen och drog hårt till början av stigen, jag lyckades gå in först och eftersom det var omöjligt att passera på den så var jag även i ledning in för första varvningen. Därmed gav jag också mig själv en utmaning - att klara en smal bro som jag var lite osäker på, när jag nu la mig först så var jag ju tvungen att klara den, och det gick bra!

Andra stora loopen började med en backe, först på asfalt och sen på grus där det började bli riktigt brant. Sally, Christina och Borghild fick en liten lucka och jag var på 4e plats på toppen. De tekniska partierna ner gick bra och jag såg Sally en bit framför mig fast kunde inte riktigt öka och komma ikapp. Uppför nästa backe kom Tereza Hurikova och körde om mig, jag såg henne länge, ca 10km, utan att komma ifatt. Snart var jag 5a utan att se någon varken framåt eller bakåt och så blev det ända till målet. Benen kändes bra och det tekniska partierna gick bra, jag kom i mål 2 minuter efter 4an och 3,5min före 6an. Tereza vann före Sally och Borghild med Christina på 4e platsen.

Jag är nöjd med min 5e plats på mitt första Europa mästerskap! Och det var en riktigt rolig bana, vilka härliga stigar!! Jag skulle rekommendera att åka till Ballyhoura forest på cykelsemster, fantastiskt! Det var kul att ha med mamma och pappa som hjälp, jag hade inte klarat av allt på egen hand! Just nu sitter jag på flygplatsen i Dublin på väg till Sydafrika för VM om 2 veckor, först ska jag stanna i ett regnigt Stellenbosch i 2 dagar innan jag flyger till Pietermaritzburg.

Tack till Cape Brewing Company som gjorde det möjligt för mig att åka iväg till EM!! Tacksam!